دستورالعمل نظام آراستگی محيط كار در حوزه اماکن عمومی

دانلود نمونه دستورالعمل نظام آراستگی محیط کار در حوزه اماکن عمومی

دستورالعمل نظام آراستگی محیط کار در حوزه اماکن عمومی

کدسند:

شماره ویرایش: ۰۰

تاریخ ویرایش: ۰۱/۰۱/–

صفحه: ۱ الی ۸

کد سند الکترونیکی:

عنوان تهیه‌کننده کارشناس‌کیفیت مجموعه مدیر/ مسئول مربوطه نماینده ‌مدیریت مجموعه دبیرخانه تعالی سازمانی مالک ‌فرآیند (مدیر ارشد مجموعه)
نام و نام خانوادگی محل مهر دبیرخانه
سمت مسئول دبیرخانه نظام آراستگی محیط کار مسئول مربوطه رئیس مربوطه مدیر مربوطه معاون مربوطه
تاریخ            
امضاء          

همکار گرامی:

  • کلیه مدارک تحت کنترل دبیرخانه تعالی سازمانی می‌باشد لذا هرگونه تغییر، تهیه وتوزیع باید با هماهنگی دبیرخانه صورت گیرد.
  • مسولیت هرگونه تخطی از مسیر، مقررات و شرایط این مستند بر عهده امضاء کنندگان فوق می باشد

فهرست تغییرات

شماره ویرایش تاریخ ویرایش صفحات ویرایش  شده

خلاصه تغییرات داده شده

 

 

هدف:

ارائه این دستورالعمل به منظور تشریح وظایف مسئولین محترم حفظ و نگهداری مکان‌ها و زیرساخت‌های عمومی در کلیه مجموعه‌های ——- جهت استقرار و استمرار نظام آراستگی محیط کار بر اساس اصول ۵s و جزئیات مرتبط با آن می‌باشد.

  1. دامنه کاربرد:

این دستورالعمل در کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، مناطق و ستاد —– کاربرد دارد.

  1. شرح دستورالعمل:

مسئولین حفظ و نگهداری مکان‌ها و زیرساخت‌های عمومی در مجموعه‌های شهرداری که شامل محوطه بیرونی، پارکینگ، نمازخانه، سالن کنفرانس، کتابخانه، آشپزخانه و خودروهای امور نقلیه، در حوزه نظام آراستگی بر اساس نظامنامه آراستگی محیط کار  به شماره QM-102-300  و روش اجرایی نظام آراستگی محیط کار به شماره PR-102-300  وظایف ذیل را برعهده دارند:

 

۳-۱- نظام آراستگی محیط کار در محوطه:

  • برنامه زمانبندی نظافت دوره ای جهت موارد ذیل طراحی و اجرا گردد:
  • آب نما ( در صورت وجود )
  • کف زمین
  • نمای ساختمان (شامل شیشه‌ها و نمای سنگی، آجری، سیمانی و …)
  • برنامه زمانبندی رسیدگی به گل و گیاه باغچه‌ها به تناسب حجم محوطه وجود داشته و طبق آن عمل ‌شود. همچنین برگ های خشک و گیاهان خشک از محوطه جمع‌آوری ‌گردد. یکنواختی و تناسب حجم گل و گیاه محوطه باز نیز رعایت شود.
  • تخلیه سطل زباله‌ها به طور مرتب انجام شود.
  • سطل زباله در محوطه به تعداد کافی وجود داشته باشد.
  • محوطه عاری از هرگونه اقلام غیر ضروری باشد.
  • پارکینگ از محوطه جدا گردد.
  • تجهیزات ایمنی و امنیتی مناسب برای حفاظت از ساختمان تهیه و راه‌اندازی شود.
  • فضای اتاق نگهبانی مرتب و منظم باشد.
  • نگهبان از لباس فرم استفاده کند.
  • نگهبان دارای اتیکت شناسایی باشد.
  • تجهیزات اداری نگهبانی تمیز و منظم باشد.
  • تجهیزات اطفا حریق در محوطه وجود داشته باشد و نگهبان دوره مریوطه را گذرانده باشد.
  • تابلوی شناسایی ساختمان تمیز و آراسته باشد.
  • تابلوی شناسایی ساختمان در جای مناسب نصب شود که از هر جهت کاملاً قابل مشاهده باشد.
  • مخازن شن و نمک برای دوره‌های یخبندان وجود داشته باشد.
  • زه‌کشی خروجی آب باران و نیز شیب‌بندی کف رعایت شود.
  • تابلوی شناسایی و آدرس دهی ساختمان‌ها در محوطه تهیه شده و نصب گردد.
  • در صورتیکه امکان آدرس دهی با تابلو وجود نداشته باشد، خطوط راهنمای ساختمان‌ها طراحی و اجرا گردد.

 

۳-۲- نظام آراستگی محیط کار در پارکینگ:

  • جایگاه خودرو‌ها با رنگ (خط‌کشی پر رنگ) مشخص گردد.
  • از رنگ‌های خاص ایمنی (زرد و مشکی و …) استفاده شود.
  • آسفالت کف پارکینگ سالم باشد.
  • وسایل متفرقه و زائد در محیط پارکینگ جمع‌آوری گردد.
  • دیوارها و کف تمیز باشد.
  • پارکینگ طبق برنامه نظافت گردد.
  • نور و روشنایی کافی باشد.
  • سطل زباله در پارکینگ به کفایت وجود داشته و از  پلاستیک زباله استفاده گردد.
  • از علائم راهنمایی و رانندگی در صورت لزوم استفاده گردد.
  • تابلو “لطفاً بین خطوط پارک کنید” موجود داشته باشد.
  • تابلوی راهنما برای ورود و خروج عابر پیاده موجود و قابل رؤیت باشد.
  • تابلوهای ورود و خروج مشخص و واضح باشد.
  • تابلو “استعمال دخانیات ممنوع” در محل‌های مناسب نصب شود.
  • تابلو “ظرفیت تکمیل است” تهیه شده و بموقع استفاده گردد.
  • سیستم اطفاء حریق متناسب با فضای پارکینگ وجود داشته باشد.
  • علائم هشدار دهنده حریق طوری نصب گردند که از هر جایی نمایان باشند.
  • موانع فیزیکی جلوی درب ورودی و خروجی جهت کنترل ورود و خروج وسایل نقلیه وجود داشته باشد.
  • نظافت نگهبانی پارکینگ مناسب باشد.
  • جایگاه اختصاصی خودروهای اختصاصی با تابلو مشخص شود.
  • کارت تردد و مجوزهای لازم جهت خودروهای مجاز تعبیه شده و اجرا گردد.
  • ظاهر آراسته نگهبان مناسب باشد.

 

۳-۳- نظام آراستگی محیط کار در آشپزخانه و رستوران:

  • نظافت درب ورودی (پشت و جلو) مناسب باشد. (درها بدون ترک خوردگی، شکستگی و زنگ زدگی و قابل شستشو باشند)
  • نظافت پنجره‌ها، پرده‌ها و لبه آنها مناسب باشد.
  • نظافت یخچال و قفسه‌های آن مناسب باشد.
  • برنامه زمانبندی نظافت دوره‌ای وجود دارد و بر روی دیوار نصب گردد.
  • وسایل و ابزار آشپزخانه بطور مناسب و منظم نظافت گردند.
  • نظافت کابینت‌ها و سینگ ظرفشوئی مناسب باشد.
  • چیدمان و نظافت ظروف و وسایل درکابینت‌ها و کشو‌ها مناسب باشد. (عدم استفاده از روزنامه، مقوا، نایلون، کارتن و … در کف کابینت‌ها)
  • از دستمال‌های تمیز کننده مجزا از دستگیره استفاده گردد.
  • از دستمال‌های خشک کننده مجزا و بهداشتی استفاده شود.
  • کف زمین، دیوارها و سقف تمیز باشد.
  • کف زمین، دیوارها و سقف سالم باشد. (کف زمین، دیوارها قابل شستشو، کف باید بدون درز و شکاف، دارای شیب مناسب، کف شور و دهانه چاه دارای توری باشد)
  • بر روی درب و پنجره‌ها  توری مناسب نصب گردد.
  • میزها و صندلی‌ها سالم و تمیز باشند.
  • شیرآلات، لوله‌ها، تجهیزات و وسایل گاز سوز و …  سالم بوده و ایمن سازی شوند.
  • وسایل غیر ضروری و غیر مرتبط جمع‌آوری و از محیط خارج گردد.
  • داخل سطل‌های زباله کیسه قرار گیرد و به موقع  تخلیه شوند.
  • لباس کارکنان  متحدالشکل، مرتب و پاکیزه باشد. (استفاده از کلاه و روپوش سفید در حین کار الزامی است).
  • کمد رختکن برای قراردادن البسه و لوازم شخصی تهیه شده و از آن استفاده گردد.
  • سیستم روشنایی مناسب باشد.
  • سیستم تهویه مناسب باشد و بوی غذا داخل سالن غذاخوری استشمام نگردد.
  • تفکیک موادغذایی مناسب باشد. (شسته از نشسته/ خام از پخته)
  • کارت بهداشت معتبر برای کارکنان آشپزخانه اخذ شده و بر روی دیوار نصب گردد.
  • دمای یخچال و فریزر تحت کنترل باشد. (دمای یخچال ۲-۶ و فریزر کمتر از۱۶-)
  • محیط آشپزخانه و سالن غذاخوری عاری از هرگونه حشره باشد.
  • برنامه سم پاشی دوره‌ای طراحی و اجرا گردد.

۳-۴- نظام آراستگی محیط کار در نمازخانه :

  • برنامه زمانبندی نظافت دوره‌ای تدوین گردد که موارد ذیل را پوشش دهد:
  • برنامه شستشوی منظم چادر نماز‌ها
  • شیشه، دیوار و …
  • نوار قبله، چادرهای نماز، سجاده‌ها، مهرها و جانمازها
  • پرده و کرکره‌ها
  • فرش‌ها
  • رعایت چیدمان مناسب مهرها در محل مربوطه
  • هماهنگی رنگ و چیدمان فرش‌ها
  • روشنایی نمازخانه مناسب بوده و لامپ‌های سوخته تعویض گردد.
  • تهویه و هوای نمازخانه مناسب باشد و بوی نامطبوع استشمام نشود.
  • خوشبو کننده هوا تهیه و نصب گردد.
  • قبله نمای مناسب (فرش مناسب یا نوار قبله) در هر دو قسمت خانم‌ها و آقایان موجود باشد.
  • جداسازی قسمت خانم‌ها و آقایان با ظاهر مناسب انجام شود. (پرده‌ها و مقسم نمازخانه تمیز و مرتب باشد)
  • سیستم صوتی مناسب جهت نمازخانه استفاده گردد.
  • جاکفشی مناسب جلوی درب نمازخانه وجود داشته باشد.
  • تابلوی “لطفا کفش‌ها را در جا کفشی قرار دهید” نصب گردد.
  • مکان مشخصی جهت نگهداری کتب ادعیه و … وجود داشته باشد.
  • تابلوهای فرسوده و قدیمی از محیط خارج شده و پوسترهای مذهبی بموقع نصب و جمع‌آوری گردد.

 

۳-۵- نظام آراستگی محیط کار در کتابخانه و سالن مطالعه

  • دستورالعمل جهت امانات کتاب‌ها تدوین شده و در محل مناسب نصب گردد.
  • کد شناسایی کتب تعریف شده باشد.
  • دستورالعمل کدگذاری موجود باشد.
  • قفسه‌های کتابخانه کدگذاری گردد.
  • کتاب‌ها به صورت موضوعی در قفسه‌ها چیده و با کد موجود مطابقت داشته باشند.
  • دسته بندی موضوعی کتاب‌ها انجام شده و مشخص باشد.
  • تابلوی”کتاب‌ها را پس از استفاده در جای خود قراردهید” تهیه و در محل مناسب نصب شود.
  • کتب کهنه و پاره تفکیک و مجلد یا صحافی گردند.
  • ظرفیت قفسه‌ها با حجم کتب متناسب باشد.
  • تابلوهای راهنمای قفسه‌ها از هر نمایه قابل رویت باشد.
  • قفسه‌های کتاب‌ها سالم و تمیز باشد.
  • دیوارها و کف زمین‌های راهرو تمیز باشد.
  • برنامه زمانبندی نظافت دوره‌ای (قفسه‌ها و کتاب‌ها) وجود داشته و اجرا گردد.
  • تابلوی “استعمال دخانیات ممنوع” در محل مناسب نصب شود.
  • تابلوی “سکوت را رعایت کنید” به تعداد مورد نیاز و در محل‌های مناسب نصب گردند.
  • تابلوهای موجود یکسان باشد (قاب، نوع و اندازه خط).
  • روشنایی به صورت استاندارد تنظیم شود.
  • هوای کتابخانه و سالن مطالعه تمیز و تهویه مناسب باشد.
  • میز و صندلی‌های مورد استفاده یکرنگ و یکسان باشد.
  • کاغذ یادداشت و قلم بر روی میزها قرار داده شود.
  • سطل تفکیک کاغذ در محیط تعبیه شود.
  • قوانین استفاده از سالن مطالعه به صورت خلاصه در تابلویی مشخص نصب گردد.

 

۳-۶- نظام آراستگی محیط کار در سالن کنفرانس:

  • برنامه زمانبندی نظافت دوره‌ای جهت موارد ذیل وجود داشته و به آن عمل ‌شود:
  • دیوارها و کف
  • تجهیزات، پرده‌ها و …
  • میز و صندلی‌ها
  • دستورالعمل نصب و راه اندازی تجهیزات سمعی و بصری تهیه و در دسترس باشد.
  • لامپ‌های سالن سالم باشد.
  • نورپردازی و روشنایی سن مناسب باشد.
  • صندلی‌ها استاندارد، یک شکل و یکسان و سالم باشد.
  • وضعیت سیستم صوتی و تصویری مناسب باشد.
  • از سیستم سرمایش، گرمایش و تهویه مناسب استفاده گردد.
  • فضا و درب ورودی دارای عایق صوتی استاندارد باشد.
  • سالن دارای سیستم اطفاء حریق مناسب و استاندارد باشد.
  • از سیستم برنامه‌ریزی مناسب برای جلسات و همایش‌ها استفاده شود. (کنترل عدم تداخل برنامه‌ها)
  • سطل زباله به تعداد مورد نیاز در محیط تعبیه گردد و دارای پلاستیک زباله باشد.
  • قبل و پس از هر برنامه چک لیست کنترلی  جهت بروز بودن سیستم‌های صوتی و تصویری و تهویه فضا‌، وجود داشته و تکمیل گردد.

۳-۷- نظام آراستگی محیط کار در خودروهای امور نقلیه:

  • آرم شرکت شفاف و قابل رویت باشد.
  • وضعیت ظاهری خودرو پاکیزه و تمیز باشد و در صورت تصادف آسیب دیدگی نمایان نداشته باشد.
  • وضعیت ظاهری خودرو نرمال باشد. (رینگ و لاستیک، شیشه دودی و …)
  • وضعیت ظاهری راننده مناسب باشد.
  • اقلام و تزئینات غیرضروری استفاده نشود.
  • اقلام غیر ضروری از صندوق عقب و بارخودروها جمع‌آوری گردد.
  • چیدمان اقلام و تجهیزات صندوق عقب و بارخودرو ایمن سازی و منظم شود.
  • تجهیزات داخلی خودرو سالم باشند.
  • خودرو به تجهیزات ایمنی مجهز گردد. (کپسول آتش نشانی، مثلث خطر، جک خودرو، لاستیک اضافی، زنجیر چرخ و جعبه ابزار)
  • نظافت داخلی خودرو رعایت شود. (کف خودرو، وضعیت تودوزی، بوی نامناسب درون خودرو و …)
  • چراغ‌های خودرو سالم باشد. (لامپ و قاب چراغ)
  • چیدمان اقلام داشبورد مناسب باشد.
  • برای تمامی خودروها برگه معاینه فنی اخذ گردد.
  • تمامی خودروها بیمه شخص ثالث داشته باشند.
  • عوارض خودروها به روز پرداخت گردند. (برچسب عوارض خودرو اخذ شود)
  • واحد مرتبط چک لیست کنترلی وضعیت خودرو طراحی نموده و به صورت دوره‌ای تکمیل کند.
  • در صورت گاز سوز بودن خودرو تأییدیه معتبر بر روی خودرو الصاق گردد.
دانلود نمونه دستورالعمل نظام آراستگی محیط کار در حوزه اماکن عمومی

دانلود نمونه دستورالعمل نظام آراستگی محیط کار در حوزه اماکن عمومی

تبصره : کلیه برنامه ریزی های نظافت و پاکیزگی در اماکن عمومی طبق روش اجرایی نظافت و پاکیزه سازی اعلام و کنترل گردد.

  1. مراجع:
  • روش اجرایی نظام آراستگی به شماره             PR-102-300
  • روش اجرایی استاندارد سازی                       PR-102-302
  • روش اجرایی نظافت و پاکیزگی                      PR-102-305

 

برای دانلود رایگان فایل ورد این دستورالعمل بر روی لینک زیر کلیک کنید:

برای مشاهده مجموعه های دانلودی نظام آراستگی محیط کار بر روی لینک زیر کلیک کنید:

 

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *