روش اجرایی نظام ۵S/A.M در محیط کار
هدف
هدف از اجرای نظام ۵S/A.M ایجاد محیط کار مناسب و مطلوب به زیبا، با طراوت، ایمن و با انگیزه برای افراد فعال و همچنین افزایش بهره وری، استفاده بهینه از سرمایه نیروی انسانی و زمان کار، جلوگیری از اتلاف وقت، افزایش کارایی و سرانجام سوددهی بیشتر سازمان با مشارکت کلیه کارکنان میباشد.
دامنه فعالیت ۵S/A.M
دامنه فعالیت محیط کار و ماشین آلات/ تجهیزات کلیه موسسات و سازمانها اعم از کارخانجات و صنایع تولیدی و غیر تولیدی، مراکز خدمات درمانی و خدمات بهداشتی مانند درمانگاهها، بیمارستانها و مطبهای خصوصی پزشکان است.
تعاریف
واژگان اختصاری به کار رفته در این روش به شرح زیر میباشد:
نگهداری خودگردان اپراتوری A.M در محیط کار
نگهداری و تعمیرات بهره وری فراگیر TPM در محیط کار
اصل ۱- سوا سازی Seiri
اصل۲- ساماندهی SEITON
اصل ۳- نظافت و پاکیزگی(سپیدی) SEISO
اصل ۴- سلامتی کار و استاندارد سازی(سازماندهی) SEIKETSU
اصل ۵- سازمان دادن/ سازمان یافتگی/ فرهنگسازی SHITSUKE
خانه داری صنعتی INDUSTRIAL HOUSEKEEPING
اصول ۵ سین خانه داری صنعتی ۵S
شرح فعالیت و اقدامات لازم در محیط کار
شرح فعالیتهای این نظام شامل فعالیتهایی نظیر: نظم و ترتیب، پاکیزه سازی همگانی و ایجاد انضباط و استاندارد در محیط کار با مشارکت و انسان محوری میباشد. جهت استقرار و پیاده سازی و استقرار این نظام نیاز به روشمند نمودن فرآیندها و فعالیتهای کاربردی (مشروط و استاندارد) مرتبط با محدوده و حوزه فعالیت محیط کار هر سازمان میباشد. از طریق شناسایی تشخیص و تعیین و تعریف نوع سطوح فعالیتها و شرح وظایف کاری تخصیص داده شده به آنها به تفکیک فعالیتهای هر حوزه مربوطه بایستی تهیه گردد.
باید از استانداردهای موقتی و سپس از استانداردهای دائمی استفاده نمود. فعالیتهای حرفهای را میتوان به تفکیک تولیدی، ستادی و انبارها و درمانگاهها و بیمارستانها و مطبهای خصوصی پزشکان، متمایز نموده، ولی نحوه اجرای روشها و فعالیتهای کلیه سطوح بر اساس رویهها و دستورالعملهای پایههای اصلی انجام خواهد شد. اجرای فعالیتهای کلیه سطوح بر اساس فلوچارت/ گردش عملیات از پیش تعیین شده انجام میپذیرد. اجرای ممیزی برای حفظ و نگهداری محیط کار و تجهیزات از روش کنترل یا ممیزی و نظارت دورهای به صورت مستمر با استفاده از چک لیستهای ممیزی انجام میشود.
مثال: چک لیست اجرای ممیزی به شماره ۱۰٫TQM.FO که در سطح ستادی /تولیدی و انبارها تدوین شده است میگردد.
تکنیکهای مذکور حاوی نمونه سوالات مربوط به رعایت اصول جداسازی یا پاکسازی نظم و ترتیب و نظافت و استانداردسازی مربوط به محیط کار و تجهیزات میباشد و مطابق با دستورالعمل به شماره ۱۰٫TQM.FO استفاده از چک لیست ممیزی به صورت دورهای هر ماه و یا هر ۱۵ روز یکبار ممیزی اجرا خواهد شد. ضمن گزارش نتیجه ارزیابی و نتیجه مجموع امتیازات و رتبه هر واحد طبق فرم شماره۱۷٫TQM.FO اعلام و واحد موفق و افراد لایق در محیط کار طی مراسمی مورد تشویق و تقدیر قرار خواهند گرفت.
مسئولیتها و اختیارات در محیط کار
سازماندهی عملیات اجرایی
بر اساس دسته بندی سطوح مختلف توانمند صادق و درستکار معرفی فرد/ افرادی به عنوان نماینده که فردی آگاه علاقهمند و منضبط نیاز میباشد. کمیته یا تیم در قالب جهت پیشبرد و اجرای فعالیتها علاوه بر این به تعدادی از افراد با ذوق به نام ” تسهیل سازها” جهت تدوین و ارائه کارهای هنری و ذوقی مانند: عکاسی، فیلمبرداری، تهیه شعار و پوستر و کارهای گرافیکی و… نیاز است.
همچنین به وجود تعدادی از افراد کاری و فعال به نام ” کارورز” نیازمند است. فعالیتهای اجرای در هر سطح جهت استقرار و پیاده سازی و سازماندهی به شماره ۴٫TQM.FO
مثال:
نحوه نگهداری و سوابق:
سوابق کلیه مستندات اعم از فرمها و جداول، چارتها، صورتجلسات و گزارشات مربوط به محیط کار به صورت مکانیزه و سیستمی با پشتیبان آنها و یا به صورت کاغذی در آرشیو بایگانی در شرایط محیطی مناسب باید حفظ و نگهداری گردد. همچنین در آرشیو هر واحد نیز کلیه سوابق بایگانی بایستی حفظ و نگهداری گردد.
مستندات و پیوستها
فرمهای مورد استفاده در متن روش اجرایی و دستور العمل کاری عبارتند از:
- چک لیست برنامه بازدید روزانه اپراتوری
- چک لیست اجرای ممیزی
- اپراتوری فرم جمع آوری اطلاعات اولیه به ماشین آلات و تجهیزات
- فرم نهایی امتیاز دهی مدیریت در دوره… ممیزی
- فرم ساماندهی اقلام مصرفی و ضروری
- فرم استقرار نظم و ترتیب و ساماندهی اشیاء غیرضروری
- فرم پیگیری رفع عدم انطباق و اعلام تاریخ بازبینی مجدد
- فرم گزارش نتایج ممیزی نظافت
- گزارش نتیجه ارزیابی ممیزی و انتخاب برترینهای دوره
- فلوچارت اجرای ممیزی
- چارت سازماندهی عملیاتی
- دستورالعمل نحوه استفاده از چک لیست اجرایی ممیزی
دستورالعمل نحوه استفاده از چک لیست اجرای ممیزی TQM.CH.04
جهت نگهداری و کنترل مستمر بر اجرای فعالیتهای ۵S/A.M در محیط کار از روش کنترل یا ممیزی و نظارت بر اساس چک لیست ممیزی ۵S به شماره TQM.CH.10 تهیه شده در سطح ستادی، تولیدی و انباری استفاده میشود. چک لیست مذکور حاوی نکات و مطالبی میباشد که باید به شرح زیر تکمیل گردد:
- نام واحد: نوشتن واحد ممیزی در داخل کادر مستطیل شکل توسط ممیز
- کد واحد: ذکر کد واحد ممیزی شونده در کادر مستطیل شکل توسط ممیز
- تاریخ ممیزی: ثبت تاریخ روز ممیزی توسط ممیز
- موارد: منظور نکات محل مکان اشیا یا اقلام مورد ممیزی میباشد
- شرح: شامل سوالاتی است که مربوط به اصول ۵s در خصوص جداسازی یا پاک سازی نظم و ترتیب و نظافت محیط کار میباشد.
- نتایج ممیزی: پاسخ هر سوال در چک لیست ممیزی در این ستون توسط ممیز ارزیابی و امتیاز میشود.
چک لیست اجرای ممیزی
- مفهوم کلمه کامل: یعنی کار یا فعالیت انجام یافته دارای ۸ الی ۱۰ امتیاز میباشد.
- مفهوم کلمه ناقص: یعنی فعالیت به صورت ناقص انجام پذیرفته و هنوز تکمیل نشده است و دارای ۴ الی ۶ امتیاز میباشد که بزرگترین رقم نشاندهنده حداکثر و بیشترین امتیاز و کوچکترین رقم نشان دهنده کمترین و حداقل امتیاز میباشد.
- مفهوم عبارت انجام نشده: یعنی هنوز کاری انجام پذیرفته است که دارای ۰ الی ۲ امتیاز میباشد.
امتیاز صفر یعنی کار به صورت مطلق انجام نپذیرفته و امتیاز دو به معنی در صدد تهیه مقدمات کار میباشد
- ملاحظات/ سایر موارد مشاهده شده در حین ممیزی: منظور سایر نکات و مواردی که در هنگام ممیزی مشاهده مینماید که در چک لیست قید نشده است.
- جمع امتیازات: نشاندهنده مجموع امتیازات مربوط به هر یک از ستون نتایج ممیزی (کامل- ناقص- انجام نشده) میباشد.
- تاریخ انجام ممیزی بعدی: ذکر تاریخ عمومی زیادی در کادر مستطیل که هدف فقط یادآوری تاریخ ممیزی بعدی توسط ممیز میباشد.
- نام ممیزی: ذکر نام توسط ممیز
- تایید کننده: امضای شخص یا فردی که فعالیت انجام یافته را بر اساس چک لیست تایید مینماید.
منبع: کتاب نقش ۵S در نگهداشت تجهیزات
تالیف و تدوین: مهندس فاطمه کاردان