چک لیست 5s اداری

چک لیست ممیزی ۵s در واحدهای اداری

گامهای ۵S

ردیف

موارد ممیزی

شرح موارد ممیزی

امتیاز موارد

 (بین۰ تا ۴) 

امتیاز

ردیف

تشخیص

(Seiri)

 

۱

 

فقدان اقلام غیرضروری وغیر ایمن در محیط کار

 

– هیچگونه لوازم ، تجهیزات ، ابزارآلات و مواد غیر متعارف و بلا استفاده در محیط (کف، دیوارها، پنجره ها، سقف، میزها، کمدها و……..)وجود ندارد

 

 

– از برچسب قرمز برای شناسایی اقلام غیر ضروری و تعمیری استفاده شده و این اقلام به موقع تعیین تکلیف می شوند.

 

– هیچگونه اجسام غیر ایمنی در محیط کار موجود نیست.

 

۲

 

فقدان اشیاء و لوازم معیوب درمحیط کار

هیچگونه اشیاء و لوازم معیوب شناسایی نشده یا شناسایی شده بلاتکلیف مشاهده نمی شود..

 

 

۳

فقدان اطلاعات غیر ضروری در تابلوهای اعلانات

– هیچگونه اطلاعیه تاریخ گذشته ، پاره ، کثیف و غیرمرتبطی روی تابلوها مشاهده نمی شود.

 

 

– هیچگونه اطلاعیه و برگه ای خارج از تابلوهای اعلانات نصب نشده است.

 

۴

فقدان فایل های اضافی و تاریخ گذشته در کامپیوترها

– اطلاعات قدیمی و غیر ضروری در فایل ها وجود ندارد.

 

 

– استفاده از روشهای مناسب (همچون فهرست درایوها ) دسترسی به فایلها را آسان ساخته است.

 

                                   امتیاز S1

 

ترتیب

(seition)

 

۵

جانمایی اقلام متحرک بر روی سطوح

برای کلیه اقلامی که در حین کار جابجا می شوند مکان پایان کار نعیین ، خط کشی و علامتگذاری گردیده و اقلام در خاتمه کار دقیقاً در محل مذکور مستقر می شوند.

 

 

۸

نگهداری اسناد و مدارک

– مکان مناسب باتوجه به تناوب استفاده از مدارک انتخاب شده است .

 

 

– آدرس دهی و شناسائی بنحوی که دسترسی سریع امکان پذیر باشد صورت گرفته است .

 

– قابلیت مشاهده سریع مدارک وجود دارد.

 

– امکان بازخوانی سریع مدارک وجود دارد .

 

– ریسک و خطر آسیب پذیری در محلهای نگهداری آنها وجود ندارد .

 

۹

جانمایی اقلام ثابت بر روی سطوح  (میز و صندلیها ، قفسه ها ، پالتها وسایر موارد مشابه)

–  محل استقرار اقلام یاد شده روی زمین خط کشی و علامتگذاری شده است.

 

 

–  اقلام دقیقاً در محل تعیین شده مستقر هستند.

 

۱۰

وسایل و تجهیزات ایمنی و حفاظتی

–  وجود تجهیزات ایمنیلازم کار با ماشین آلات و تجهیزات را ایمن کرده است .

 

 

– تجهیزات ایمنی،کپسول و لوله های آتش نشانی آماده کار بوده و در مکانهای مناسب و کاملاً در دسترس و غیر مسدود قرار دارند.

 

 – تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی در اختیار کارکنان قرار دارد.

 

–  تابلوهای برق، سیم کشیها، سیمهای سیار، و ………. به نحوی استقرار یافته اند که محیطی ایمن از هر جهت فراهم شده است.

 

–  جعبه کمکهای اولیه در مکان مناسب و کاملاً در دسترس و غیر مسدود قرار داشته و اقلام داخل آن بطور مناسب آدرس دهی شده و حداقل موجودی آن مشخص و تحت کنترل است.

 

–  محلهای نا امن به گونه ای محافظت می شوند تا از هر نوع آسیب جلوگیری شود.

 

۱۱

چیدمان اقلام روی میزهاو داخل کمدها، قفسه ها، کشوها، کازیوها

–  مکان مناسب برای هر یک از اقلام روی میزها و داخل کمدها و قفسه ها تعیین و بر چسب گذاری شده است.

 

 

–  اقلام داخل کشوها و کازیوها بصورت منظم چیده شده و درب کشوها و لبه کازیوها برچسب گذاری شده اند.

 

                                 امتیاز S2

 

چک لیست ممیزی نظام آراستگی محیط اداری

  

تنظیف

(seiso)

 

۱۲

نظافت و پاکیزگی

– کلیه سطوح اعم از روی میزها، اشیاء، اثاثیه، لوازم موجود، کف، دیوارها، پنجره ها، سقف، تابلوها و ……فاقد هرگونه غبار، دوده، چرک، کثیفی و آشغال می باشند.

 

 

–  هیچگونه آشغالی زیر و اطراف تجهیزات و یا در گوشه ها و زوایای تاریک محیط وجود ندارد.

 

–  راهروها ، مکانهای عمومی و سرویسهای بهداشتی مرتب و تمیز هستند .

 

۱۳

جلوگیری از منشأ آلودگیها

منشأ آلودگیها ریشه یابی و شناسایی شده و راههای بروز آنها مسدود می گردد .

 

 

۱۴

تمیز نمودن وسایل و تجهیزات

– کلیه وسایل و تجهیزات بطور منظم و زمان بندی شده تمیز می شوند

 

 

۱۵

علامتگذاری و برچسب زنی

علائم و برچسب های استفاده شده کاملاً تمیز و روشن بوده و در یک نگاه مشخص
می باشند.

 

 

                                  امتیاز S3

 

ثبیت

(seiketso)

۱۶

کنترل اسناد  

کلیه اسناد و زونکن ها به وضوح با توجه به محتویات، بازنگری ها و کنترل های آنها لیبل گذاری شده اند. سیستمی برای بازنگری و خالی کردن زونکن ها از اسناد غیر ضرور به صورت منظم جاری است.

 

 

۱۷

ایمنی

کپسولها و لوله های آتش نشانی، تجهیزات ایمنی، کلیدها و اهرم های قطع و وصل اضطراری وسایر تجهیزات ذیربط با علائم و رنگ های استاندارد مشخص شده و مسیر دسترسی به آنها همواره باز نگهداشته می شود.

 

 

در موارد لازم از علائم و برچسبهای هشدار دهنده ایمنی استاندارد استفاده شده است.

 

۱۸

استاندارد رنگها ، علائم و خط کشی ها

بر اساس یک سیستم مشخص رنگ آمیزی ها ، علامتگذاریها و خط کشی ها انجام شده است.

 

 

۱۹

رعایت و نظارت بر حسن انجام S1، S2، S3 

– قوانین و مقررات مربوط به اجرا و استمرار سه S مذکور تدوین شده اند.

 

 

– منابع لازم برای این منظور به طور منظم تخصیص می یابند.

 

– مکانیزم نظارت بر حسن اجرا و بهبود سیستم ۵S تدوین شده است.

 

۲۰

مدیریت دیداری

– کایزن برد قسمتی براساس استراکچر تعریف شده ای فعال می باشد .

 

 

– علائم تعریف شده راهنما ،حرکت و جابجایی روان و ایمن در سطح محیط کار را فراهم کرده اند .

 

                                 امتیاز S4

 

تکلیف

(shitsoke)

۲۱

درک عمومی از ۵S

کارکنان آموزش کافی دریافت کرده و با مفاهیم ۵S آشنایی کامل دارند.

 

 

وضعیت ظاهری کارکنان از آراستگی مناسبی برخوردار است.

 

کارکنان با کاربرد وسایل و تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی کاملاً آشنا بوده و به درستی آنها را بکار میگیرند.

 

برخورد کارکنان با تیم ممیزی مناسب و احترام آمیز است.

 

۲۲

پایداری ۵S

– چک لیستهای اجرایی ۵S بطور مستمر و منظم اجرا میشوند و حفظ و صیانت از این نظام را تضمین می کنند

 

 

– توصیه های بهبود ممیزی دوره قبل بطور کامل مورد توجه قرارگرفته و به آنها عمل شده است.

 

در راستای رفع مشکلات، تسهیل امور، کاهش هزینه ها و درآمد زایی برای شرکت، طرحهای بهبود از سوی کارکنان ارائه و اجرا می شوند.

 

۲۳

مشارکت و تعهد مدیریت

– سرپرستان، روسا و مدیران بشکل نظام مند بر اجرا و پایداری ۵S نظارت می نمایند .

 

 

 

                                 امتیاز S5

 

                           امتیاز کل:                                                                                                                                                         

 

  نام و امضاء ممیز/ ممیزان :

           

 

فایل ورد این چک لیست را به صورت رایگان از لینک زیر دانلود کنید:

محصولات دانلودی نظام آراستگی محیط کار ۵S را از لینک زیر مشاهده کنید: